Leefstijlcoaching. Wat is dat eigenlijk?

Een leefstijlcoach is iemand die je helpt om lekkerder in je fel te zitten en om fitter te zijn. We gaan niet samen sporten. Maar we nemen jouw leven onder de loep en kijken waar er knelpunten zitten. Wat kan en wil jij gaan doen om fitter te worden? Hoe pak je dat aan? En hoe doe je het zodat het niet een kwestie van volhouden wordt, maar echte duurzame verandering die past bij jouw leven. 

 

Achter zo'n term als "fitter zijn" zit vaak een grotere wens. Zoals een vader die lekker met zijn kinderen wil kunnen stoeien maar dat nu bijna niet meer kan omdat zijn lijf hem in de weg zit. Een meisje wat zo onzeker is door haar overgewicht dat ze elke dag kleren aantrekt waarin ze zichzelf kan verstoppen en eindelijk ergens over de drempel wil kunnen stappen in leuke kleding waar ze zich lekker in voelt en waarin ze gezien mag worden. Een vrouw die zo energie en futloos is dat ze niet meer kan genieten van de aanwezigheid van haar kleinkinderen, terwijl ze altijd van heeft gedroomd om oma te worden en het liefst de hele dag met ze zou willen spelen. 

Het is natuurlijk niet altijd gezegd dat een andere leefstijl al deze wensen per definitie in vervulling laat gaan. Maar het is een feit dat gezond eten, regelmatig bewegen, goede slaap en een fijne balans tussen stress en ontspanning helpt om alle processen die zich in je lijf afspelen goed te laten verlopen. En een lijf waarin alle processen goed verlopen is meestal een lijf wat zich lekker voelt. 

Een ander feit is dat overgewicht een poortziekte is. Door overgewicht staan de poorten voor andere ziektes wijd open. Je hebt meer kans op diabetes, een te hoge bloeddruk en een te hoog cholesterolgehalte. Dit leidt weer tot een grotere kans op op een hartinfarct of een beroerte. Ook is er een verhoogde kans op sommige vormen van kanker, depressie, angststoornissen of vruchtbaarheidsproblemen. Allemaal dingen die geen mens wilt. Dus, als je die poortjes dicht(er) zou kunnen zetten, zou iedereen dat meteen zou doen. Toch?

Nee, helaas. Zo simpel is het niet. De redenen hiervoor zijn vaak drieledig.

1: De processen in het lijf zijn verstoord. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat van het ene hormoon te weinig wordt aangemaakt en het andere te te veel. Daardoor kan een verstoord honger- en verzadigingsgevoel ontstaan. Een lichaam kan door veel lijnen in een soort spaarstand komen waardoor het al het eten wat er binnenkomt op slaat. Of door een gebrek aan slaap kan er meer behoefte ontstaan aan snelle energie (suikers).

2: Wij mensen hebben nou eenmaal een voorliefde voor vet en suikerrijk voedsel. Vet geeft veel energie en suikers geven snelle energie. Onze voorouders moesten jagen en verzamelen om te kunnen eten en er waren periodes van schaarste. Diegene met een reserve voorraadje energie in de vorm van vet, die had de grootste kans om schaarste te overleven. En daar stammen wij nu vanaf. Maar tegenwoordig kennen we eigenlijk geen schaarste meer. Sterker nog de mogelijkheid tot eten is 24 uur per dag beschikbaar en achter ons eten aanrennen hoeft allang niet meer. En toch denkt ons lijf nog steeds: kom maar op met dat extraatje en ga zuinig om met de energie die je hebt, want je weet maar nooit!

3: Gezonder gaan leven vergt vaak een verandering van je gedrag. Echte gedragsverandering is moeilijk. Er zijn zoveel dingen die we al jaren zo doen. Vaak onbewust. Het bewustzijn trainen om op te merken hoe we dingen doen en dat vervolgens te veranderen, dat kan oncomfortabel zijn, het vergt bewustzijn en kost energie. 

Hierdoor kan het voelen alsof het veranderen van je leefstijl een strijd is. Een strijd met aan elk been en arm een zwaar gewicht. Als dat zo is kan het fijn zijn als je iemand hebt die je coacht. Die met je meekijkt om te zien welke radertjes niet meer lekker draaien, wat jouw valkuilen zijn en welke stapjes jij kan maken zodat jij je fitter gaat voelen. 

Kennismaken? Bel of mail: 

0226 34 47 11 

Oester 26, 1723 HW Noord-Scharwoude, Nederland